“Als onze productie stilligt is dat een groot probleem”

Lokers vleesverwerkend bedrijf Van Ruyteghem vertelt over onze samenwerking

“Als we onze industriële elektricien bellen voor een storing, hebben we graag dat die dezelfde dag of de dag erna komt kijken”, gaven ze bij Van Ruyteghem aan bij het kennismakingsgesprek. En zo geschiedt! “We belden op een vrijdagavond en ze namen onmiddellijk op. De eerste test was voor ons meteen geslaagd.” Onze samenwerking met deze varkenvleesgroothandel uit Lokeren is er ondertussen één om U tegen te zeggen. Oude lichtarmaturen vervangen, een dieselgroep herstellen en een datarack plaatsen vormen enkele van de werken die we er uitvoerden.   

Uitdaging gezocht voor deze industriële elektriciens

“Bij VIYA staan ze klaar voor ons. Zelfs als dat op zondag of in een vakantieperiode is, want het is belangrijk voor ons dat we snel geholpen zijn. Het is handig dat dit bespreekbaar is en ze dit effectief doen”, zegt Jarne Van Ruyteghem. Dit Lokers familiebedrijf werd opgericht in 1935, en Jarne is al de 5e generatie die hieraan meewerkt.

“Zo waren er elektriciteitsproblemen met de zaagmachine en kwamen ze meteen kijken wat er aan de hand was. Bleek dat de elektriciteitskabel niet sterk genoeg was voor de machine”, geeft Jarne aan. “Je merkt dat ze houden van uitdagingen”, vult Els de Cock, als sterke vrouw naast zaakvoerder Kerry Van Ruyteghem aan. “Waar een ander stopt, gaan ze verder. En ze communiceren altijd voor ze iets uitvoeren. Bij het defect aan de noodgenerator was het ook zo. Het was niet mogelijk om die ter plekke te maken. Ze overliepen alle mogelijkheden, zodat we konden kiezen”, zegt Els.

Als de productie stilligt bij deze groothandel heeft dat veel impact. “In een handomdraai verliezen we zo tijd”, vertelt Els. “Om daarop te anticiperen, zijn we wel uitgerust met reservemachines. En een noodgenerator voor mocht het elektriciteitsnet in de straat uitvallen. Los daarvan blijven we zo ook voldoen aan het BRC-kwaliteitscertificaat”, legt Els uit.

Digitalisering met ERP-systeem

Bij Van Ruyteghem maken ze volop werk van een verdere digitalisering van hun proces. Via hun ERP-systeem kan er in de uitsnijderij nu via een touchscreen gewerkt worden, waar alle info per klant al instaat en factureren vlotter verloopt. “Toen de IT-er hier was om de schermen te installeren, bleken er onvoldoende netwerkaansluitingen. Dat bleek niet goed gecommuniceerd vanuit het IT-bedrijf, maar het VIYA-team stond paraat en loste de problemen meteen op. Binnen het halfuur stonden ze hier bij ons om te helpen met een tijdelijke oplossing, zodat de IT’er toch verder kon werken. Kort daarna hebben ze alles proper afgewerkt”, verduidelijkt Jarne. “Dat resulteerde in een heel overzichtelijke, nieuwe netwerkkast.”

“Als klant zie je soms niet dat een investering je eigenlijk veel kan opleveren”

Els de Cock

Mee met de portemonnee

In een voedselverwerkend bedrijf is het om hygiënische redenen voorzichtiger werken geblazen dan in vele andere productiebedrijven. “Zomaar gaten boren mag niet. We hadden bijvoorbeeld een kortsluiting op het stopcontact van de weegschaal”, kaart Jarne aan. “Industrieel elektriciteitsbedrijf VIYA bekeek dit en bleek dat het aan de koele, vochtige omgeving lag. Er was waterinsijpeling in het stopcontact. Ze hebben het opgelost met een rechtstreekse kabel naar de weegschaal, en nu is het euvel helemaal van de baan.”

“We zijn echt wel tevreden over deze samenwerking”, benadrukt Els. “Bij VIYA denken ze ook energiebewust. Als klant zie je soms niet dat een bepaalde investering je eigenlijk veel kan opleveren. Ze berekenden hoeveel we konden besparen als we onze lichtarmaturen zouden vervangen. Ze denken dus op financieel vlak mee met hun klanten. Je merkt dat ze houden van uitdagingen en meewerken aan je toekomst. Omdat we geloven in de meerwaarde van een batterij-installatie, zochten we naar een batterijsysteem en regelden we dat VIYA ook mee aan tafel zit tijdens de ontwerpfase voor deze installatie.”

Onze werken kort samengevat